بچه های محيط زيست دانشگاه منابع طبيعي گرگان
Scientific Community Environment Natural Resources University of Gorgan

سیاه کشیم

 

منطقه حفاظت شده سیاه کشیم به وسعت ۴۲۰۰ هکتار در جنوب غربی تالاب صومعه سرا واقع است. تالاب سیاه کشیم بین دو طول شرقی ۴۹ درجه و ۱۷ دقیقه و ۴۹ درجه و ۲۵ دقیقه و عرض های شمالی ۳۷ درجه و ۲۲ دقیقه و ۳۷ درجه و ۲۷ دقیقه قرار گرفته است.
در این تالاب ۱۰۳ گونه و زیر تقسیمات گونه ای متعلق به ۴۸ تیره و ۷۸ جنس از گیاهان آوندی شناسایی شدند که از میان آنها، ۵ تیره به نهانزادان آوندی، ۲۹ تیره به گیاهان گلدار دو لپه ای و ۱۴ تیره به گیاهان گلدار تک لپه ای تعلق دارند.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 18 آذر 1390برچسب:,
ارسال توسط سیده راضیه نبوی
سبزپرس - گزارش تصویری: در روزهای 16 و 17 آبان ماه جزیره آشوراده در جنوب شرقی دریای خزر توسط جمعی از فعالان محیط زیست پاکسازی شد. این جزیره بخشی از تالاب بین المللی میانکاله است که به عنوان یکی از مهمترین مناطق فرود پرندگان مهاجر شناخته شده است.

 

پاکسازی جزیره آشوراده توسط فعالان محیط زیست
 



تاریخ: شنبه 21 آبان 1390برچسب:,
ارسال توسط داریوش آشتاب
سبزپرس- گروه محیط زیست طبیعی: محمدعلی الله قلی: در چند ماه گذشته اخبار بسیاری مبنی بر خشک شدن و پس روی آب دریاچه ارومیه در خبرگزاری ها و نشریات انتشار یافته است ، ولی به جرات می توان گفت که هیچ خبری عمق دردناک این فاجعه را نمی تواند بیان کند چرا که واقعیت از حد تصور همه ما خارج است. بلایی که امروز بر سر این دریاچه بی بدیل آمده است صرفا به خشک شدن آن ختم نمی شود، شرایطی که امروز در این دریاچه و به تبع از آن در پارک ملی ارومیه حکمفرماست بی شک هرگز با تمهیدات سطحی و حتی غیر سطحی اتخاذ شده -از نظر نگارنده- به سادگی و در زمان کوتاه، تغییر پذیر نخواهد بود. تشکیل سازندهای نمکی چند لایه و قطور و چند لایه در ساحل و کف دریاچه ، افت شدید آب و شوری 450 گرم در هر لیتر آب دریاچه ، امروز دیگر دریاچه را از آستانه تحمل هر موجود زنده ای خارج کرده تا مرگ قطعی پیش برده است . تمامی چشمه های آب شیرین جزایر دریاچه، مانند کبودان که زیستگاه 1114 راس قوچ و میش ارمنی بوده و یا جزیره زیبای اشک که زیستگاه 200 راس گوزن زرد ایرانی بودند امروز، کاملا خشک شده اند و با پس روی آب دریاچه این دو جزیره به همراه جزیره اسپیر به یکدیگر متصل شدند و اینک این 3 جزیره زیستگاه مشترک این دو گونه ارزشمند را تشکیل می دهند که متاسفانه در تمام نقاط اجساد گوزن ها و قوچ و میش ها به چشم می خورند. طبیعی است که این دو گونه با پسروی بیشتر آب دریاچه این زیستگاه ها را به سمت خشکی های اطراف دریاچه ترک خواهند کرد. اما تراژدی بزرگتر این بود که در یک پیاده روی در سواحل مشرف به دریاچه در کمتر از 200 متر با دهها جسد تازه و قدیمی از انواع پرنده مواجه شدیم که در میان آنها لاشه های بیشماری را لاشه پرندگان مهاجری رقم می زدند که فقط قصد عبور از منطقه را داشته اند. پرندگانی مانند انواع پرستوها، بادخورک ها، چک چک ها، چکاوک ها، زرده پره ها، سهره، بلدرچین، باکلان، عقاب، جغد، کلاغ، حواصیل ها و ... افسوس و هزاران دریغ دریاچه ارومیه که روزگاری پذیرای هزاران فلامینگو و پلیکان خاکستری و تنجه و انواع مرغابی برای زاد آوری بود امروز نه تنها دیگر یک قطعه از این پرندگان را در عرصه خود پذیرا نیست ، بلکه تبدیل به دام مرگ برای پرندگانی هم شده که فقط از آنجا عبور می کنند. در اطراف پاسگاه محیط بانی جزیره اشک که در گذشته نه چندان دور بی شک یکی از زیباترین پاسگاه های ایران زمین بوده است، نه از آن سر سبزی درختان بنه و کیکم خبری است نه از شکوه دریاچه حتی تا دور دست های آن.آنجه امروز باقی مانده، اجساد بی جان صد ها پرنده و دهها گوزن زرد و قوچ و میش است که به دلایلی معلوم و نامعلوم در شعاع کمی از پاسگاه جان داده یا در حال جان دادن هستند و قلب و روح هر بیننده ای را همچون گدازه های آتشفشانی می سوزاند. ما چه کردیم با این دریاچه و با این طبیعت بی بدیل؟ و چه پاسخی داریم برای آیندگان که نفرین شان را نثارمان خواهند کرد؟
جزیره اشک
پیکر بی جان گوزنهای زرد در جزیره اشک دریاچه ارومیه  
 جزیره اشک 
جزیره اشک
یندر کلانتری 
 اسکله جزیره کبودان
بندر کلانتری 
 پروانه نمک سود شده در ساحل بندر شهید کلانتری
بندر کلانتری
 لاشه بلدرچین در بندر شهید کلانتری
بندر کلانتری 
 لاشه بادخورک در بندر شهید کلانتری
اسپیر 
لاشه جوجه تنجه در جزیره اسپیر
  
 
لاشه گوزن زرد در کنار سازندهای نمکی در جزیره اسپیر
اسپیر 
بستر نمکی دریاچه در ساحل جزیره کبودان
 
لاشه بره میش در جزیره کبودان
  
کبودان 
 سازندهای عظیم نمکی در بستر دریاچه ارومیه مشرف به جزیره کبودان
  

 




تاریخ: جمعه 29 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط داریوش آشتاب

سبزپرس: اين روزها براي پريشان تنها بركه اي باقي مانده و چندين لاك پشت كه از آتش سوزي قديمي جان سالم به در برده اند. هنوز هم مي توان آثار جاده سازي در كنار تالاب را مشاهده كرد؛ همان جاده اي كه به همت فعالين محيط زيست و خرد مردم محلي خوشبختانه ناتمام باقي ماند. اين روزها پريشان به محلي براي گذر ماشينهاي سبك و سنگين تبديل شده است ! در ميان غروب پريشان روباهي را ديديم كه روزگار پريشان را هنوز باور نكرده است !
 

روزگار بد پريشان !

 

محیط زیستی ها خاموش نباشید!!!




تاریخ: جمعه 29 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط داریوش آشتاب

فک خزری که در تور صیادان به دام افتاده بود، با اقدام محیط بانان و ماموران اجرایی شهرستان بندر ترکمن آزاد و به محل زندگی خود بازگردانده شد.

به گزارش سبزپرس، محمد ممشتی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: ماموران گارد اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ترکمن در گشت و کنترل و پایش مناطق ساحلی دریای خزر متوجه به دام افتادن یک فک خزری در تور صیادان ماهی در نزدیکی جزیره آشوراده شدند که با تلاش و همت پرسنل گارد اداره حفاظت محیط زیست بندر ترکمن و یگان حفاظت اداره کل شیلات این فک از تور صیادان رها شد. 
او ادامه داد: خوشبختانه این فک پس از انجام معاینات بالینی توسط دامپزشک و تهیه نمونه خون از این یگانه پستاندار خزر برای بانک ژن سازمان محیط زیست دوباره در آغوش دریا رهاسازی شد.
فک پستانداری است که در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری، و گاهی برای استراحت به ساحل می‌آید. در خشکی بسیار کم‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می‌کند. فک‌ها از دست‌هایشان برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند.

تنها پستاندار بزرگترین دریاچه جهان در خطر انقراض

كاپیتان لنج به محض بالا كشیدن تورهای بزرگ ماهیگیری دستور می دهد محموله را در كف شناور خالی کنند و همزمان با جداسازی آبزیان صید شده، دستور قتل عام «فك خزری» را صادر می كند. حیوان بی گناه و دوست داشتنی كه نه تنها دشمن انسان نیست بلكه در چرخه حیات آبزیان نقش فعال و سازنده ای را هم ایفا می كند اما صیادان می گویند فكها با خوردن ماهیها كسب و كار آنان را از رونق انداخته اند اما...

 

واقعیت این است كه فقط صیادان دشمنان گونه كمیاب فك خزری نیستند بلكه این ندانم كاریها و سهل انگاریهای شهروندان و نیز صاحبان منابع است كه با تخلیه فاضلاب های صنعتی و خانگی به دریا باعث در معرض انقراض قرار گرفتن گونه های دریایی شده است.

 




تاریخ: یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط داریوش آشتاب

در روز جمعه 40 نفر از عاشقان محیط زیست زباله ها را از کرانه تالاب میانکاله پاکسازی کردند.

به گزارش سبزپرس، این برنامه توسط چهار گروه «انجمن بهشهریها دات کام»، «انجمن دیده بان میانکاله»، «جمعیت بدون زباله گرگان»، «دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز» برگزار شد. 

حر منصوری از انجمن دیده بان میانکاله درباره این برنامه گفت: 40 نفر از علاقه مندان و فعالان محیط زیست از بهشهر در این حضور داشتند اما به محض شروع کار، تقریبا همه مردمی که برای تفرج به منطقه آمده بودند، کیسه زباله و دستکش گرفتند و به ما کمک کردند. 

او ادامه داد: این اتفاق جالب و غیرمنتظره ای برای ما بود و این نشان می دهد که ظرفیت های زیادی در بین مردم برای فعالیت های محیط زیستی وجود دارد و برخلاف آن چیزی که ممکن است تصور شود، بسیاری از مردم علاقه زیادی به طبیعت دارند. 

منصوری گفت: در این برنامه حدود دو تن زباله جمع آوری شد.

او همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری یک برنامه پاکسازی در «شبه جزیره آشوراده» برای آبان ماه امسال خبر داد. 

پاکسازی کرانه های تالاب میانکاله

 

 

 

 

 

 




تاریخ: یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط داریوش آشتاب

با فرا رسيدن فصل پاييز؛

 

 

لاك پشت هاي دريايي چشم خود را به روي دريا باز مي كنند

رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار گفت: لاكپشت هاي دريايي با اتمام تابستان و فرا رسيدن فصل پاييز چشم خود را به روي دريا باز مي كنند.  

 'اشرف علي حسيني' در اين باره اظهار داشت: فصل تخم‌گذاري لاك‌پشتهاي سبز در سواحل چابهار متفاوت با ديگر نوار ساحلي جنوب كشور است به گونه اي كه طبق پايشهاي ميداني كارشناسان محيط زيست، لاك پشتها در فصول مختلفي براي لانه سازي و تخمگذاري به ساحل عزيمت مي كنند و اين پديده حداكثر تا پايان سال ادامه مي‌يابد.

وي افزود: حدود 45 تا 60 روز طول مي‌كشد تا بچه لاك‌پشت‌ها سر از تخم در آورند، دماي كم يا زياد، بر خروج ديرهنگام يا زودهنگام بچه لاك‌پشت‌ها از تخم و همچنين تعيين جنسيت آنها تأثير مي‌گذارد. 

وي ادامه داد: هر اندازه دماي محيط تخم‌ها بيشتر باشد بچه‌هاي زودتر از ماسه‌هاي سر بيرون آورده و جنس آنها نيز ماده خواهد شد، اما كاهش دما تأثير معكوس در اين فرايند دارد.

رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار اضافه كرد: طولاني‌ بودن زمان تخم‌گذاري لاك‌پشت‌ها موجب ايجاد تعادل ميان تعداد نر و ماده‌ها مي‌شود.

وي در مورد بازگشت شگفت انگيز لاكپشت ها پس از ساليان دراز گفت: لاك پشتهاي نر هرگز به ساحل زادگاهشان بر نمي گردند ولي لاك پشتهاي ماده پس از رسيدن به سن بلوغ (معمولا پس از 30 سالگي) براي تخم گذاري به همان ساحلي بر مي گردند كه در آن زاده شده و به احتمال بسيار همه تخم گذاريهاي بعدي نيز در همان ساحل زادگاه انجام مي شود.

حسيني ياد آور شد: در آغاز بهار لاك پشتهاي دريايي كه در دريا به سر مي برند شب ها از دريا بيرون مي آيند و به كمك باله هايشان به سختي خود را روي ساحل جلو مي كشانند.

وي گفت: آنان از خط مد دريا مي گذرند و در ماسه هاي ساحلي چاله هاي عميق حفر كرده و سپس چاله را با بيش از صد تخم سفيد و گرد در كمتر از نيم ساعت پر مي كنند و روي آن را با شن و ماسه مي پوشانند و به دريا بر مي گردند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار افزود: نوزادان لاك پشت هاي دريايي سبز هنگام بيرون آمدن از تخم حداكثر طول بدنشان پنج سانتيمتر و وزن بدنشان كمتر از بيست گرم است.

وي اضافه كرد: كاكايي ها، پرستوهاي دريايي، حواصيل و انواع لاشخورها و حتي خرچنگها نوزادان لاك پشت ها را هنگام طي مسير لانه تا رسيدن به دريا تهديد مي كنند.

حسيني گفت: در اين راستا اداره حفاظت محيط زيست به منظور حفظ جان اين موجود دريايي اقدام به ايجاد ايستگاه پايش و نگهداري لاكپشت ها در نوار ساحلي چابهار-رمين كرده است.




تاریخ: سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط داریوش آشتاب

بدون شرح.....

منبع:نکا نیوز




تاریخ: سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:,
ارسال توسط سیده راضیه نبوی

حيات وحش مازندران،صاحب موزه مي شود!!!

موزه حيات وحش مازندران با همكاري سازمان هاي محيط زيست و ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران ساخته مي‌شود.

دلاور بزرگ‌نيا رئيس سازمان ميراث فرهنگ و گردشگري استان مازندران با بيان اين مطلب افزود:« تفاهم نامه ساخت اين موزه به امضاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران و اداره حفاظت از محيط زيست استان رسيده و كارهاي مطالعاتي ان نيز به پايان گرفته است.»
وي با اشاره به ساختماني كه براي موزه تاريخ طبيعي در نظر گرفته شده است،درباره اتمام عمليات افزود:« پرونده تجهيز اين موزه براي كارهاي نهايي به تهران فرستاده شده تا پس از موافقت مدير كل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عمليات آماده سازي آن را به پايان برسانيم. ما تلاش مي كنيم تا ظرف چند ماه آينده اين موزه را تجهيز كنيم. »
استان مازندران به دليل دارا بودن نخستين پوشش گياهي باقي‌مانده از عصر يخ بندان از تنوع بالاي گياهي و جانوري برخوردار است. علاوه بر جنگل‌هاي متعدد كه سرتاسر اين استان موجود است، جنگل‌هاي ميان كاله، دو دانگه، سمسكنده، فريدون كنار و دشت ناز آلبوم متنوعي از حيوانات و گياهان مازندران است.
جانوراني مانند مرال،‌شوكا، پلنگ، خرس قهوه‌اي، گوزن زرد، اردك سرسبز، درناي سيبري و ... از حيوانات اين منطقه است.

منبع:مازندنومه




تاریخ: سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:,
ارسال توسط سیده راضیه نبوی

وضعیت محیط زیست مازندران نگران کننده است!!!

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، وضعیت محیط زیست استان را در شرایط کنونی نگران کننده دانست.
به گزارش مهر، هرمز محمودی راد در نشست با جمعی از مسئولان واحدهای صنعتی و خدماتی مازندران در ساری، بر جدی گرفتن رعایت قوانین زیست محیطی در تمام موارد به خصوص در اطراف محل کار و محوطه های صنعتی تاکید کرد.
وی اظهارداشت: هدف از این نشست مشارکت واحدهای صنعتی و خدماتی استان در امر سالم سازی محیط پاک، تنویر افکار عمومی و همکاری همه آحاد در این امر حیاتی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، با اشاره به ورود گرد و غبار از کشورهای عراق، افغانستان، عربستان و پاکستان به داخل کشور ، اظهارداشت: گرد و غبار روز گذشته فضای برخی از استانهای کشور را فرا گرفت که این ناهنجاری ناشی از بی توجهی به امر حفظ محیط زیست است.
محمودی راد، سرمایه گذاری در بخش محیط زیست را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: افرادی که می خواهند در اموری مربوط به محیط زیست سرمایه گذاری کند باید مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند و باید خود را موظف به همکاری با این افراد بدانیم .
وی، با تاکید بر ترویج نهادینه کردن فرهنگ حفظ محیط زیست، گفت: این موضوع مهم با مشارکت عمومی و دستگاه های ذیربط به ثمر نخواهد رسید.

منبع:شمال نیوز




تاریخ: سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:,
ارسال توسط سیده راضیه نبوی

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 47731
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1